Welke en hoeveel Project Life cards zal ik kopen als beginner?

Stap 0: Gebruik het papier uit je eigen voorraad en snijd je eigen kaartjes op maat

Je hoeft natuurlijk niet Project Life kaartjes te kopen. Ik heb ervoor gekozen om het wel te doen, omdat een set Project Life kaarten ontworpen is om bij elkaar te passen. Na heel veel vellen cardstock bij de Action en Wibra gekocht te hebben, ben ik erachter gekomen dat het soms erg lastig is om die cardstock te combineren (en duurt het dus vrij lang ook om die cardstock op te maken…). Verder zal ik ook proberen om mijn eigen cardstock te gebruiken en effen cardstock te versnijden naar 3 x 4 of 6 x 4 inch, maar ik heb nog geen manier gevonden om dit snel en precies te doen.

Stap 1: Twee manieren die je helpen beslissen welke kits je wilt hebben

Ik vond het heeeeel lastig om te beslissen welke Project Life cards zouden passen bij mijn invulling van Project Life. Ook nu ging ik weer kijken op de websites van Scrobby en Jojo, maar op beide websites zijn de foto’s van de Project Life cards niet groot genoeg om een beslissing te nemen welk design ik het mooiste vond.

  1. Daarom heb ik verder gegoogled en kwam ik al snel op de website van Becky Higgins, de bedenker van Project Life. Via haar webshop kan je PDF-bestanden downloaden met een overzicht van alle kaartjes in een set! Ga gewoon naar haar website klik dan door naar de verschillende kits; daar zie je een link naar de PDF-bestanden. Ik heb verder nog niet gekeken naar kits van andere merken, maar misschien kan je de Project Life cards van andere kits ook gewoon bekijken op hun website.

    Screenshot van de PDF van de Dear Lizzy Neapolitan kit
    Screenshot van de PDF van de Dear Lizzy Neapolitan kit. Als je op de foto klikt, word je doorgelinkt naar een PDF met alle kaartjes.
  2. Een alternatieve manier is zoeken op YouTube. Ik heb hier zelf het geduld niet voor, omdat sommige YouTubers alle kaarten overlopen en hun mening over elk kaartje geven. Je kan hiervoor de volgende zoektermen gebruiken “project life” en “de naam van de kit die je wilt zien”. Niet alle kits zullen hier te vinden zijn, maar je kan het altijd proberen.

Uiteindelijk heb ik na veel twijfelen een keuze kunnen maken voor een aantal deelkits.

Stap 2: Beslissen over het aantal kaartjes

Ik heb “iets” met papier. Dat betekent dat ik elke keer wanneer ik mooi papier/inpakpapier/origamipapier/scrapbook papier zie, ik het wil kopen. Dat betekent ook dat mijn papier voorraad erg groot is en dat ik meer koop dan ik verbruik. Daarom wilde ik niet teveel Project Life kaartjes kopen, die ik anders waarschijnlijk nooit allemaal opmaak. Via Jojo kan je delen van een kit kopen. Ik heb besloten om drie kits van 1/5 kaartjes te kopen (Maggie Holmes, Strawberry, Dear Lizzy Neapolitan), 1 set 6 x 4 inch effen kaartjes van de Strawberry Edition en 1 set xoxo Themed cards en die bewaar ik voorlopig in een doos van de Hema. Hier zie je hoeveel kaartjes dat in totaal zijn:

SAMSUNG CSC
Rechtsboven: mijn 3 x 4 kaartjes en mijn 6 x 4 kaartjes

Ik heb verschillende deelkits gekocht omdat ik 1) variatie wilde in het aantal kaartjes dat ik kan kiezen en 2) dat ik nog een beetje aan het zoeken ben naar welke kaartjes ik het mooiste vind. Voorlopig kan ik nog wel vooruit hier mee :). Ik denk zelfs dat je om te beginnen nog minder kan kopen, maar Jojo had een goede deal als je driemaal een 1/5 kit kocht ;).

Gekochte kaartjes:

Cards – Strawberry (effen kaartjes) 6 x 4 inch (60 stuks) €7,25
Specialty Themed Cards – XOXO 6 x 4 en 3 x 4 inch (30 stuks) € 6,08
1/5e Core kit 6 x 4 en 3 x 4 inch  (totaal stuks 369) 3 voor € 17,50

Totaal uitgegeven aan kaartjes: € 30,83
Totaal aantal gekochte kaartjes: 459
Kosten per kaartje (ongeacht formaat) = ca. 7 cent per kaartje

Ik heb tot nu toe (een maand na aankoop) nog geen spijt van mijn aankoop. Ik ben wel aan het kijken hoe ik op een makkelijke manier normale cardstock kan snijden op formaat. In de Strawberry kit zat o.a. oranje en lichtgroen (kleuren waar ik niet zo gek op ben) en ik weet vrij zeker dat ik die niet ga opgebruiken.

Stap 3: Ontwerp je eigen kaartjes (optioneel)

Ik houd erg van Japanse patronen en schattige dingen (Hello Kitty etc.) en eigenlijk was er geen enkele set die ik écht leuk vond. Daarom zijn mijn zusje en ik wat aan het schetsen om Project Life kaarten te ontwerpen die meer bij mij passen. Dat kost natuurlijk veel tijd, daarom heb ik wel gewoon alvast kaartjes gekocht om te starten met Project Life.

 

Leave a Reply

